Friluftsliv
Her på bloggen kan du følge aktiviteterne for valgholdet Friluftsliv på Skottegårdsskolen i Kastrup.
Pages
Leveret af Blogger.
Nyttige links
Categories
#fisketur #IngenFangst #LilleCyckelTur
(1)
8a
(1)
Alex Sørensen
(1)
Amager strand
(3)
badetur
(1)
Bruce Esplago
(1)
Casper
(1)
Glad
(1)
Kajak
(2)
Kajaktur
(6)
Kieffer
(1)
kolde gys
(1)
mad
(2)
Mad i naturen
(8)
mad over bål
(2)
madlavning
(1)
Martin Thun
(1)
Mathias Nielsen
(1)
Overnatning i Shelter
(8)
Præsentation
(1)
Random
(1)
sauna
(1)
Sjov
(1)
Trangia
(3)
Trankia
(1)
venner
(1)
vinterbadning
(1)
Wagner
(1)
About Me
Blog Archive
Popular Posts
-
Jeg hedder Liana og jeg går i 8.B vi har været ude og ro kajak. Det var sjovere end jeg troede det ville være. I år forventer jeg at vi tage...
-
Jeg hedder Bruce og jeg har friluftsfag:) Vi skulle ro kajak på Amager strand. Det var sjovt at ro kajak og vælte Liana i vandet :) Vi ...
-
Fisketuren. Jeg har valgt og skrive om fisketuren fordi at det var den until nu som vare sjovest vi fangede ikke noget men været var ikke l...
-
Jeg er Tawana Pedersen. Jeg er 15 år og går i 8.A på skottegårgsskolen. I fredags var jeg og nogle andre på kajak tur. Vi sejlede i kaja...
-
Jeg er Casper Kieffer. Jeg er 14 år gammel. Jeg opholder min hverdag på Skottegårdsskolen. Jeg bor på Allen, Kastrup, København, Danmark....
-
Has anyone noticed when we were at the naturskole there were at least 4 different deer stomachs around the area?
-
Skoleårets første tur med Friluftsliv handlede om at sejle i Kajak. Det var en dejlig dag med strålende solskin. Jeg havde kun sejlet i ka...
Læseplan, friluftsliv
”Friluftsliv” er et
valgfag, som er udbudt til elever på 8. og 9. årgang på Skottegårdsskolen.
Undervisningen ligger udover elevernes obligatoriske skemaer.
Friluftliv som valgfag er et fag der kombinerer Idræt,
Hjemmekundskab og Sløjd med sundhed, naturforståelse og udeliv.
Hovedvægten er lagt på mange af tankerne omkring udeskoleideén og målene i faghæfte 24. Fokus er på at bidrage til deres forståelse for samspillet med naturen samt fremme den enkelte elevs alsidige udvikling (Folkeskoleloven §1). Igennem aktive oplevelser med naturen sætter vi fokus på dannelsen af det hele menneske der kan tage aktivt del i kultur og samfundet (stk. 3)
Hovedvægten er lagt på mange af tankerne omkring udeskoleideén og målene i faghæfte 24. Fokus er på at bidrage til deres forståelse for samspillet med naturen samt fremme den enkelte elevs alsidige udvikling (Folkeskoleloven §1). Igennem aktive oplevelser med naturen sætter vi fokus på dannelsen af det hele menneske der kan tage aktivt del i kultur og samfundet (stk. 3)
1. Formål
Undervisningen skal fokusere på udvikling af elevernes
færdigheder indenfor fagets faglige mål (se punkt 3) gennem afprøvning,
konkurrence og samarbejde.
Undervisningen skal give mulighed for, at eleverne anvender og udvikler deres
viden og indsigt inden for følgende områder: strategisk funderede
løsningsforslag, indsigt og forståelse for ressourceudnyttelse og faglige
områder som kajaksejlads, klatring, båltænding, primitiv mad og orientering i
naturen. Gennem forløbet skal eleverne udfordres til at inddrage flere forskellige handleformer indenfor friluftsliv i forbindelse med selvstændige opgaveløsninger. Eleverne undersøger, bearbejder og vurderer værdien af egen indsats i relation til det fælles resultat. Undervisningen skal give eleverne mulighed for at forholde sig til og reflektere over etiske og moralske problemstillinger.
Undervisningen skal sætte fokus på sammenhæng mellem
livskvalitet, sundhed, livsstil og levevilkår, for at eleverne kan erkende
betydningen af egne valg og handlinger.
2. Undervisningsform
Undervisningen vil primært være praksisorienteret. I henhold
til formålet, de faglige og de pædagogiske mål, vil undervisningen blive
baseret på praksis- og situeret læring. Med situeret læring forstås at læringen
foregår i situationen, i praksis. Læringen er indlejret i i den konkrete
sociale praksis. Læringen omfatter både et kognitivt og et socialt aspekt og en
kobling herimellem. Læringen i faget er således kontekstsensitiv og må forstås
ud fra den kontekst, hvori læringen finder sted, og i forhold til de relationer,
både materielle og menneskelige, som eleven indgår i.
Enkelte dele af undervisningen vil foregå som teoretisk
instruktion. Dette vil primært være sikkerhedsforanstaltninger.
3. Faglige mål
De faglige mål er konkret knyttet til undervisningen og
dermed læseplanen (punkt 2 og 5).
Primitiv mad:
Eleverne skal udvikle kompetencer indenfor
området primitiv madlavning i naturen. Dette vil udelukkende ske over bål og
indebærer udvikling af et kendskab til naturens egne råvarer, råvarernes
oprindelse og tilberedning.
Bål:
Ved arbejdet og brugen af bål udvikler eleverne
viden omkring hvordan og hvilke slags bål man kan lave i naturen. Dette
indebærer bålopbygning, -optænding og
–vedligeholdelse. Kompetencerne udvikles omkring hvordan man kan tænde
bål uden tændvæske og grillbriketter og hvilke træsorter er bedst anvendelige.
Navigation
og orientering:
Eleverne
skal lære at navigere og orientere sig i naturen og udvikle en opmæksomhed på
sig selv, gruppen og omgivelserne. Eleverne vil her lære at anvende de
afmærkninger der er i de danske skove og natur, de vil lære at aflæse
topografiske kort, navigation via kompas og via gps.
Klatring:
Eleverne
lærer at klatre. Eleverne lærer grundlæggende klatreteknikker, sikring og
samarbejde.
Kajaksejlads:
Ved
kajaksejlads ligger de faglige mål både i udfordringen hos eleven ved at
fokusere på, håndtere og navigere kajakken. Kajaksejlads udfordrer eleven i nye
uvante omstændigheder og eleven vil gå problemløsningsorienteret til
udfordringen
Mountainbike:
Elverne lærer og tilegner sig kompetencer indenfor manøvrering
af mountainbike. Simple opkørsels- og nedkørselstekniker, bremseteknik og
sikkerhed. Herudover lærer eleverne at orientere sig i skoven.
Overnatning i det fri:
Overnatning i det fri giver eleverne en forståelse for
naturen hele døgnet rundt. Overnatning i det fri fokuserer på primitive og
simple madlavnings-, bål- og overnatningsmetoder i naturen.
Vinter, friluftsliv:
Ved at gøre brug af naturen hele året rundt, lærer eleverne at
begå sig i naturen om vinteren. Her vil fokus ligge på vinterbadning, bål, og
klatring. Vinterbadningen har til formål at lære eleverne koblingen mellem
sundhed, livsstil og velvære.
4. Pædagogiske mål
- Eleverne knytter bånd på
tværs af klasser og årgange og kan dermed være med til at skabe et
tilhørsforhold og en identitet i overbygningen.
- At eleverne lærer naturen
i Danmark og særligt lokalområdet at kende.
- At eleverne får forståelse
for naturen. Hvordan vi kan bruge naturen og hvordan vi passer på den.
- At eleverne lærer at tænke
løsningsorienteret, både i forhold til gruppen og i forhold til eget
individ.
- At eleverne lærer at
vurdere værdien af egen indsats i forhold til det fælles resultat.
- At den unge lære at
samarbejde i et fællesskab, at have øje for ens kammerater og hjælpe til
hvis de mangler hjælp og selv bede om hjælp til at løse opgaver.
- At den unge bliver
udfordret både fysisk og psykisk og her igennem lære sig selv og egne
grænser at kende, samt bevidsthed om andres grænser.
- Eleven lærer at prøve nye
uvante ting og dermed skaber en positiv tilgang til uvante situationer og
opgaver.
5. Læseplan
Valgfaget friluftsliv er en paraply af aktiviteter, der
lærer eleverne at bruge de omgivelser, som er tilgængelige både lokalt og
generelt i naturen. Aktiviteterne er fokuseret omkring fællesskabet i naturen.
Faget indeholder følgende:
- Teambuilding
- Mountainbike
tur.
- Klatring.
- Overnatning
i det fri.
- Orienteringsløb
i skoven
- Fange
og slagte dit eget måltid
- Mad
over bål
- Vinterbadning
- Havkajak
- Fisketur.
6. Evaluering
Evalueringen bygger på tegn der viser at eleverne opretholder
lysten til at dyrke friluftsliv med henblik på sundhed og udvikling af
kropslige kompetencer. Her kan især fokuseres på elevens egen viden og
udvikling i forhold til selvopfattelse og kompetenceudvikling. Med tegn forstås
de udtryk elverne giver både kognitiv og fysisk. Her anvendes
evalueringsværktøjer, der stiller større krav til elevernes faglige
sprogliggørelse og derved formulering af egen læring. De fysiske og faglige mål
kan endvidere evalueres ud fra elevernes udvikling af kompetencer. Her er det
lærerens viden og kompetencer der evaluerer eleverne.
Evalueringen af forløbet vil foregå løbende - holdet vil
i små grupper fører en videodagbog hvor de skal tage stilling, ikke kun til de
erfaringer og oplevelser de har haft med dagens aktivitet, men også til kultur
og samfundsmæssige overvejelser ud fra spørgsmål vi som lærere stiller op.
Arbejdsformen kunne ved
eks. Båltænding, madlavning, orientering m.m. være gruppeorganiseret
opgaveløsning, og evalueringsværktøjet kan have procesorienteret karakter med
henblik på at lade eleverne reflektere og evaluere over egen praksis i en mere
abstrakt ramme.
7. Årsplan for
skoleåret 2012/2013 (NB kalender for dette skoleår kan ses under nyheder og aktiviteter)
Nedenfor er årsplanen for skoleåret 2012/2013 indsat som
eksempel på undervisningen. Både de faglige og pædagogiske mål for
undervisningen er nævnt i de ovenstående afsnit.
Dato + tid
|
Arrangement
|
|
August
|
*30/8
kl. 9.00-14.00
|
Havkajaktur.
I samarbejde med Naturskolen
|
September
|
*12/9
kl. 14.00-18.00
|
Skovtur
– Mountenbike / orienteringsløb.
|
Oktober
|
5/10
kl. 16.00 til 6/10 kl. 12.00
|
Overnatning
i shelter på Amagerfælled
|
November
|
*13/11
kl. 13.30 – 19.00
|
Mad
i naturen: ”Slagte kyllinger”. I
samarbejde med Naturskolen
|
December
|
*13/12
kl. 13.30-17.30
|
Klatring
|
Januar
|
*26/1
kl. 10.00–16.00
|
Tur
med frokost over bål, pandekager, kartofler mm.
|
Februar
|
*28/2
kl. 9.00-16.00
|
Vinterbadning
og svedhytter. I samarbejde med
naturskolen.
|
Marts
|
*14/3
kl. 14.00-18.00
|
Cykelorienteringsløb
på Amagerfælled
|
April
|
*14/4
kl. 10.00-16.00
|
Fisketur
– enten hornfisk eller skaller. Ryge fisk, stege fisk, spise fisk – lave
andet god mad.
|
Maj
+ Juni
|
*Ikke
fastlagt pga. eksamen
|
Afslutning
i det fri
|
*Dato kan variere pga.
skemalægning