Friluftsliv

Her på bloggen kan du følge aktiviteterne for valgholdet Friluftsliv på Skottegårdsskolen i Kastrup.

Pages

Leveret af Blogger.

Popular Posts

Læseplan, friluftsliv

”Friluftsliv” er et valgfag, som er udbudt til elever på 8. og 9. årgang på Skottegårdsskolen. Undervisningen ligger udover elevernes obligatoriske skemaer.

Friluftliv som valgfag er et fag der kombinerer Idræt, Hjemmekundskab og Sløjd med sundhed, naturforståelse og udeliv.
Hovedvægten er lagt på mange af tankerne omkring udeskoleideén og målene i faghæfte 24. Fokus er på at bidrage til deres forståelse for samspillet med naturen samt fremme den enkelte elevs alsidige udvikling (Folkeskoleloven §1). Igennem aktive oplevelser med naturen sætter vi fokus på dannelsen af det hele menneske der kan tage aktivt del i kultur og samfundet (stk. 3)


1. Formål

Undervisningen skal fokusere på udvikling af elevernes færdigheder indenfor fagets faglige mål (se punkt 3) gennem afprøvning, konkurrence og samarbejde.
Undervisningen skal give mulighed for, at eleverne anvender og udvikler deres viden og indsigt inden for følgende områder: strategisk funderede løsningsforslag, indsigt og forståelse for ressourceudnyttelse og faglige områder som kajaksejlads, klatring, båltænding, primitiv mad og orientering i naturen.
Gennem forløbet skal eleverne udfordres til at inddrage flere forskellige handleformer indenfor friluftsliv i forbindelse med selvstændige opgaveløsninger. Eleverne undersøger, bearbejder og vurderer værdien af egen indsats i relation til det fælles resultat. Undervisningen skal give eleverne mulighed for at forholde sig til og reflektere over etiske og moralske problemstillinger.
Undervisningen skal sætte fokus på sammenhæng mellem livskvalitet, sundhed, livsstil og levevilkår, for at eleverne kan erkende betydningen af egne valg og handlinger.


2. Undervisningsform

Undervisningen vil primært være praksisorienteret. I henhold til formålet, de faglige og de pædagogiske mål, vil undervisningen blive baseret på praksis- og situeret læring. Med situeret læring forstås at læringen foregår i situationen, i praksis. Læringen er indlejret i i den konkrete sociale praksis. Læringen omfatter både et kognitivt og et socialt aspekt og en kobling herimellem. Læringen i faget er således kontekstsensitiv og må forstås ud fra den kontekst, hvori læringen finder sted, og i forhold til de relationer, både materielle og menneskelige, som eleven indgår i.

Enkelte dele af undervisningen vil foregå som teoretisk instruktion. Dette vil primært være sikkerhedsforanstaltninger.

3. Faglige mål

De faglige mål er konkret knyttet til undervisningen og dermed læseplanen (punkt 2 og 5).

Primitiv mad:
Eleverne skal udvikle kompetencer indenfor området primitiv madlavning i naturen. Dette vil udelukkende ske over bål og indebærer udvikling af et kendskab til naturens egne råvarer, råvarernes oprindelse og tilberedning.

Bål:
Ved arbejdet og brugen af bål udvikler eleverne viden omkring hvordan og hvilke slags bål man kan lave i naturen. Dette indebærer bålopbygning, -optænding og –vedligeholdelse. Kompetencerne udvikles omkring hvordan man kan tænde bål uden tændvæske og grillbriketter og hvilke træsorter er bedst anvendelige.

Navigation og orientering:
Eleverne skal lære at navigere og orientere sig i naturen og udvikle en opmæksomhed på sig selv, gruppen og omgivelserne. Eleverne vil her lære at anvende de afmærkninger der er i de danske skove og natur, de vil lære at aflæse topografiske kort, navigation via kompas og via gps.

Klatring:
Eleverne lærer at klatre. Eleverne lærer grundlæggende klatreteknikker, sikring og samarbejde.

Kajaksejlads:
Ved kajaksejlads ligger de faglige mål både i udfordringen hos eleven ved at fokusere på, håndtere og navigere kajakken. Kajaksejlads udfordrer eleven i nye uvante omstændigheder og eleven vil gå problemløsningsorienteret til udfordringen 

Mountainbike:
Elverne lærer og tilegner sig kompetencer indenfor manøvrering af mountainbike. Simple opkørsels- og nedkørselstekniker, bremseteknik og sikkerhed. Herudover lærer eleverne at orientere sig i skoven.

Overnatning i det fri:
Overnatning i det fri giver eleverne en forståelse for naturen hele døgnet rundt. Overnatning i det fri fokuserer på primitive og simple madlavnings-, bål- og overnatningsmetoder i naturen.

Vinter, friluftsliv:
Ved at gøre brug af naturen hele året rundt, lærer eleverne at begå sig i naturen om vinteren. Her vil fokus ligge på vinterbadning, bål, og klatring. Vinterbadningen har til formål at lære eleverne koblingen mellem sundhed, livsstil og velvære.


4. Pædagogiske mål


  • Eleverne knytter bånd på tværs af klasser og årgange og kan dermed være med til at skabe et tilhørsforhold og en identitet i overbygningen.
  •  
  • At eleverne lærer naturen i Danmark og særligt lokalområdet at kende.

  • At eleverne får forståelse for naturen. Hvordan vi kan bruge naturen og hvordan vi passer på den.

  • At eleverne lærer at tænke løsningsorienteret, både i forhold til gruppen og i forhold til eget individ.

  • At eleverne lærer at vurdere værdien af egen indsats i forhold til det fælles resultat.

  • At den unge lære at samarbejde i et fællesskab, at have øje for ens kammerater og hjælpe til hvis de mangler hjælp og selv bede om hjælp til at løse opgaver.

  • At den unge bliver udfordret både fysisk og psykisk og her igennem lære sig selv og egne grænser at kende, samt bevidsthed om andres grænser.

  • Eleven lærer at prøve nye uvante ting og dermed skaber en positiv tilgang til uvante situationer og opgaver.




5. Læseplan
Valgfaget friluftsliv er en paraply af aktiviteter, der lærer eleverne at bruge de omgivelser, som er tilgængelige både lokalt og generelt i naturen. Aktiviteterne er fokuseret omkring fællesskabet i naturen. Faget indeholder følgende:

  • Teambuilding
  • Mountainbike tur.
  • Klatring.
  • Overnatning i det fri.
  • Orienteringsløb i skoven
  • Fange og slagte dit eget måltid
  • Mad over bål
  • Vinterbadning
  • Havkajak
  • Fisketur.


6. Evaluering

Evalueringen bygger på tegn der viser at eleverne opretholder lysten til at dyrke friluftsliv med henblik på sundhed og udvikling af kropslige kompetencer. Her kan især fokuseres på elevens egen viden og udvikling i forhold til selvopfattelse og kompetenceudvikling. Med tegn forstås de udtryk elverne giver både kognitiv og fysisk. Her anvendes evalueringsværktøjer, der stiller større krav til elevernes faglige sprogliggørelse og derved formulering af egen læring. De fysiske og faglige mål kan endvidere evalueres ud fra elevernes udvikling af kompetencer. Her er det lærerens viden og kompetencer der evaluerer eleverne.

Evalueringen af forløbet vil foregå løbende - holdet vil i små grupper fører en videodagbog hvor de skal tage stilling, ikke kun til de erfaringer og oplevelser de har haft med dagens aktivitet, men også til kultur og samfundsmæssige overvejelser ud fra spørgsmål vi som lærere stiller op.

Arbejdsformen kunne ved eks. Båltænding, madlavning, orientering m.m. være gruppeorganiseret opgaveløsning, og evalueringsværktøjet kan have procesorienteret karakter med henblik på at lade eleverne reflektere og evaluere over egen praksis i en mere abstrakt ramme.


7. Årsplan for skoleåret 2012/2013 (NB kalender for dette skoleår kan ses under nyheder og aktiviteter)

Nedenfor er årsplanen for skoleåret 2012/2013 indsat som eksempel på undervisningen. Både de faglige og pædagogiske mål for undervisningen er nævnt i de ovenstående afsnit.


Dato + tid
Arrangement
August
*30/8 kl. 9.00-14.00
Havkajaktur. I samarbejde med Naturskolen
September
*12/9 kl. 14.00-18.00
Skovtur – Mountenbike / orienteringsløb.
Oktober
5/10 kl. 16.00 til 6/10 kl. 12.00
Overnatning i shelter på Amagerfælled
November
*13/11 kl. 13.30 – 19.00
Mad i naturen: ”Slagte kyllinger”. I samarbejde med Naturskolen
December
*13/12 kl. 13.30-17.30
Klatring
Januar
*26/1 kl. 10.00–16.00
Tur med frokost over bål, pandekager, kartofler mm.
Februar
*28/2 kl. 9.00-16.00
Vinterbadning og svedhytter. I samarbejde med naturskolen.
Marts
*14/3 kl. 14.00-18.00
Cykelorienteringsløb på Amagerfælled
April
*14/4 kl. 10.00-16.00
Fisketur – enten hornfisk eller skaller. Ryge fisk, stege fisk, spise fisk – lave andet god mad.
Maj + Juni
*Ikke fastlagt pga. eksamen
Afslutning i det fri

*Dato kan variere pga. skemalægning

Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

- Copyright © Friluftsfag - Skyblue - Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -